De Belastingdienst en het coronavirus

Al eerder informeerden wij u over de mogelijkheid om uitstel van betaling aan te vragen bij de Belastingdienst. In deze nieuwsbrief geven we meer uitleg over deze regeling.

  1. Voor welke belastingen kan ik bijzonder uitstel van betaling aanvragen?
    Als u als ondernemer in de problemen komt door het coronavirus kunt u bijzonder uitstel van betaling aanvragen voor alle aanslagen inkomsten-, vennootschaps-, omzetbelasting (btw) en loonheffingen.
  2. Wanneer kan ik uitstel aanvragen?
    U kunt pas uitstel aanvragen als u een aanslag heeft. Het is dus belangrijk dat u eerst aangifte doet en wacht tot u een aanslag ontvangt. U moet het uitstel aanvragen voordat de betaaltermijn van de aanslag verstreken is.
  3. Hoe vraag ik het uitstel van betaling aan?
    U kunt een brief sturen aan de Belastingdienst waarin u aangeeft dat u door de uitbraak van corona in betalingsproblemen bent gekomen. U heeft dus geen verklaring van een derde deskundige nodig. Nadat uw verzoek is ontvangen stopt de Belastingdienst met invorderingsmaatregelen en krijgt u automatisch 3 maanden uitstel van betaling. Een boete voor het niet op tijd betalen van btw of loonheffingen hoeft u niet te betalen. We hebben een voorbeeldbrief gemaakt om uitstel aan te vragen. Als u een eenmanszaak of VOF heeft kunt u deze brief gebruiken. Heeft u een BV dan dient u deze brief en het formulier Melding van Betalingsonmacht bij Belasting en Premies op te sturen, zodat u als DGA niet persoonlijk aansprakelijk gesteld kunt worden.
  4. Kan ik ook langer dan 3 maanden uitstel van betaling krijgen?
    De mogelijkheid bestaat om voor een langere periode uitstel te krijgen. De Belastingdienst vraagt in dat geval om aanvullende informatie en eventueel een verklaring van een derde deskundige. Meer informatie hierover wordt later bekend gemaakt.
  5. Waar kan ik het verzoek naartoe sturen?
    U kunt uw brief sturen naar:
    Belastingdienst
    Postbus 100

    6400 AC Heerlen
  6. Ik verwacht dit jaar minder winst te maken. Kan ik mijn voorlopige aanslag wijzigen?
    Als u een voorlopige aanslag inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting betaalt, kunt u uw voorlopige aanslag wijzigen, zodat u direct minder belasting betaalt.
  7. Hoe wijzig ik mijn voorlopige aanslag?
    Voor inkomstenbelasting kunt u dit wijzigen via Mijn Belastingdienst.

    Voor vennootschapsbelasting kunt u dit zelf wijzigen in Mijn Belastingdienst Zakelijk of door het formulier “Verzoek of wijziging voorlopige aanslag vennootschapsbelasting 2020” in te vullen. U kunt natuurlijk ook uw boekhouder vragen dit voor u te doen.

  8. Moet ik nog invorderingsrente betalen als ik niet op tijd betaal?
    De invorderingsrente die normaal gesproken 4% is vanaf het moment dat de betaaltermijn van een aanslag verstreken is, wordt vanaf 23 maart 2020 verlaagd naar 0,01%. Dit geldt niet alleen voor een belastingschuld waarvoor bijzonder uitstel van betaling is gevraagd, maar voor alle belastingschulden.
  9. En hoe zit het met de belastingrente?
    Belastingrente wordt berekend als de Belastingdienst een aanslag te laat heeft kunnen vaststellen, omdat bijv. niet op tijd of niet voor het juiste bedrag aangifte is gedaan. Het tarief van de belastingrente voor vennootschapsbelasting is 8% en voor andere belastingen 4%. Ook dit tarief wordt tijdelijk verlaagd naar 0,01%. Deze verlaging gaat in vanaf 1 juli 2020 voor inkomstenbelasting en vanaf 1 juni 2020 voor de overige belastingen.
  10. Is de termijn voor WW-premiedifferentiatie verlengd?
    Om de lage WW-premie toe te passen bij werknemers die voor onbepaalde tijd bij u in dienst zijn, moet u hun arbeidscontracten schriftelijk vastleggen. Voor werknemers die op 31 december 2019 al bij u in dienst waren, kreeg u tot 1 april 2020 de tijd om dit te doen, zodat u de lage WW-premie toe kunt passen op deze werknemers. Nu is deze periode verlengd en heeft u tot 1 juli 2020 de tijd om dit schriftelijk vast te leggen.

    Voor werknemers die op 1 januari 2020 of later in dienst zijn gekomen moet het arbeidscontract meteen schriftelijk vastgelegd worden. Meer informatie over het vastleggen van een arbeidscontract vindt u op de site van de Belastingdienst.

Voor vragen kunt u contact opnemen met VCHO, bel 020-3458 202 of mail naar info@vcho.nl.