4 augustus 2016
Tegenwoordig worden ondernemers geregeld opgebeld door zogenaamde “incassobureaus” die uit naam van een bedrijf openstaande facturen innen. We ontvangen geregeld telefoontjes van ongeruste leden die zijn gebeld door een “incassobureau”.
Hoe gaan ze te werk?
Het bedrijf zegt dat er nog een factuur niet betaald is, het openstaande bedrag zou inmiddels opgelopen zijn met honderden euro’s en dient zo snel mogelijk betaald te worden anders wordt het openstaande bedrag nog veel hoger. Men zegt dat het systeem tijdelijk niet werkt, dus u kunt geen kopiefactuur ontvangen, maar u kunt wel het bedrag overmaken op een bankrekeningnummer met betalingskenmerk. Als u aangeeft dat u het eerst wilt nakijken bellen ze u vervolgens na een kwartier nogmaals terug om de druk erop te houden.
Hoe kunt u het beste reageren?
Als u wordt gebeld met een soortgelijk verhaal, vraag altijd om een kopie factuur of geef aan dat u de factuur al heeft betaald. Betreft het een factuur over muziek geef gerust aan dat ze met uw branchevereniging VCHO hierover kunnen bellen. Trap niet in het verhaal en betaal niets op het bankrekeningnummer die ze u telefonisch doorgeven.
Maak snel een eind aan het gesprek en laat ons weten over dit gesprek, wij zoeken dit verder met u uit.
Kijk voor meer informatie over valse facturen/ nep e-mails op:
www.fraudehelpdesk.nl/alerts/valse-factuur-bumastemra-bedrieglijk-echt/
http://www.bumastemra.nl/faq/valse-facturen/