19 mei 2016
Fraudeurs die zich voordoen als medewerkers van de Immigratie en Naturalisatiedienst hebben de afgelopen twee maanden tientallen migranten telefonisch benaderd. Zij vragen de migranten om geld te betalen, en dreigen dat deze anders het land zouden moeten verlaten.
Sinds 7 maart zijn er 24 klachten gemeld bij de politie en de IND. De politie vermoedt echter dat er nog veel meer mensen gedupeerd zijn die geen aangifte hebben gedaan. De fraudeurs belden onder meer met een 070-nummer, dat hoort bij het ministerie van Veiligheid en Justitie. Daardoor is het voor migranten die niet goed thuis zijn in de Nederlandse instanties moeilijk te herkennen als fraude.
Behalve het vragen om geld proberen de fraudeurs ook persoonsgegevens te achterhalen. Daarvoor vragen zij de migranten om gegevens in te vullen op een speciale ‘IND-expatwebsite’.
In sommige gevallen hebben de fraudeurs al veel persoonsgegevens. De Indiase Gaurav Arora (32), projectmanager bij een groot Nederlands elektronicaconcern, werd verteld dat er problemen waren met zijn visum. Volgens hem klonk de ‘ambtenaar’ erg overtuigend. ‘Hij wist mijn e-mailadres, de datum dat ik naar Nederland was gekomen en mijn paspoortnummer. Ook begon hij over het visum van mijn vrouw. Toen begon ik me echt zorgen te maken’, schreef De Volkskrant.
Hoe de fraudeurs aan de persoonsgegevens zijn gekomen, weet de IND niet. In de VS, Canada en Australië komt dit type telefoonfraude onder migranten al langer voor.
Wij raden u aan uw personeel goed in te lichten over deze vorm van fraude, zodat zij hier niet ook slachtoffer van worden!