Pas op voor agressieve (telefonische) verkoop!

Regelmatig horen wij dat ondernemers de dupe zijn geworden van agressieve (telefonische) verkoop, in dit geval op het gebied van telefonie en energie. Wees voorzichtig en denk goed na voor u ja zegt!

Wantrouwen? Zeg nee, beëindig gesprek!

Als u instemt ‘vrijblijvende’ informatie te willen ontvangen over het aanbod, dan zien agressieve verkopers dat als een ‘ja’. Zo’n ‘ja’ wordt opgenomen op een bandje en daarna als pressiemiddel gebruikt om aan te geven dat u een overeenkomst heeft en vervolgens een betaling af te dwingen. Wanneer u niet betaald volgen vaak agressieve incasso-praktijken, volgens ACM (Autoriteit Consument & Markt) in het AD van 31 juli.

Voorkomen

Vul op internet geen enquêtes of prijsvragen in. Als u iemand aan de telefoon hebt en u vertrouwt het niet, zeg nee en beëindig het gesprek. Betaal nooit voor een overeenkomst die niet volgens de regels (zoals bedenktijd bij telefonische verkoop) tot stand is gekomen. Ook niet als u onder druk wordt gezet!

Voorzichtig met machtigingen!

Als u wordt benaderd door opdringerige verkopers (bijv. energiebedrijven) kijk dan uit met het afgeven van een financiële machtiging. Teken niet en geef nooit uw IBAN of deel hiervan aan een verkoper. Voor u het weet zit u ongewild jarenlang vast aan een contract en betaalt u zo de hoofdprijs!