24 augustus 2016
De grote pizzaketens groeien enorm. New York Pizza wil dit jaar 20 nieuwe restaurants openen en streeft 200 vestigingen in 2018. Domino’s heeft al 200 winkels en wil doorgroeien naar 300 vestigingen in Nederland en België tezamen. En toch is er nog een grote nieuwkomer bij gekomen in de pizza branche. In juli opende de Amerikaanse keten Papa John’s haar eerste vestiging in Nederland. Deze keten heeft wereldwijd al 4900 restaurants. Zij willen de Nederlandse markt veroveren met 100 vestigingen.
Dat er zo veel ruimte voor groei is binnen deze sector komt volgens Jan-Willem Grievink van Foodservice Institute door één factor: gemak. Het bezorgen van gemakkelijk eten is een groeimarkt waar nog veel ruimte in zit. Deze markt groeit nog met 10 procent per jaar.
Nu Papa John’s zijn eerste vestiging in Amsterdam geopend heeft is de slag om de klanten begonnen. Alle pizza ketens stunten met flinke aanbiedingen om hun klanten niet te verliezen aan Papa John’s. Met de komst van nieuwkomers verwacht het horeca adviesbureau Van Sprongen wel een prijzenoorlog om de omzet op peil te houden.
Voor de klanten zijn de stuntprijzen natuurlijk leuk. Maar voor de lokale afhaalrestaurants is het haast onmogelijk om op te boksten tegen de marketingmachine van deze internationale foodketen, die volop inzet om de klanten van uw afhaalrestaurant weg te kapen.
Toch is de komst van deze foodketen ook goed nieuws. Het toont dat er nog ruimte is op de markt waar ook de Chinese ondernemers van kunnen profiteren. De groeikans zit volgens Jan-Willem Grievink vooral in het bezorgen van ‘gemakkelijk eten’. Daarbij gaat het om een gezonde maaltijd met een relatief lage prijs aan huis bezorgd. Deze formule wordt ook door veel Chinese horecaondernemers al gebruikt en bied een kans om te benutten!